X
تبلیغات
جنجالی ترین عکسها ومطالب

جنجالی ترین عکسها ومطالب
 
قالب وبلاگ
لینک های مفید
چت باکس


فیس بوک

فیس بوک، نامیست که برای ما ایرانیها از 2 سال پیش خیلی پررنگ شده است. این در حالیست که این غول نوظهور دنیای وب چند روز پیش 7 ساله شد. چیزی که بیش از هر مسئله دیگری در مورد فیس بوک مورد توجه قرار می گیرد رشد باور نکردنی این پایگاه اجتماعی در این مدت کوتاه است. فیس بوک به کاربران و مالکانش هدایای بسیاری داده است، حتی برای صنعت سینما نیز جریان ساز بوده است، طوری که یک کارگردان مولف برایش فیلم می سازد و جالب اینجاست که فیلمش هم مثل خودش پیشرو و موفق می شود. فیس بوک به ما طعم جدیدی از ارتباطات را چشانده است، در کنار تمام نکات دوست داشتنی فیس بوک درسهایی برای ما ایرانیان نهفته است که می توانیم بیشتر در آنها ریز شویم و کمی در آنها تامل کنیم.


1.       درسی برای برنامه نویسان: بخش بزرگی از فیس بوک با PHP پیاده سازی شده است اما نه همه اش!

حتما شما هم از این داستان PHP بهتر است یا ASP.net خسته شده اید. این بحثیست که هیچوقت پاسخ روشنی نداشته و نخواهد داشت. اینجا هم قصد ندارم که PHP را برتری دهم، فقط میخواهم توجه برنامه نویسان زبانهای دیگر (از جمله خودم) را به این نکته جلب کنم که PHP به سرعت در حال قبضه کردن اینترنت بوده و این واقعیتی غیر قابل کتمان است. فیس بوک ثابت می کند که می توان پایگاههایی با این عظمت را با PHP ساخت، وبسایتهایی زیبا، کاربرپسند، سریع و استاندارد.

دیگر زمان بحث در مورد خوبی یا بدی یک زبان برنامه نویسی گذشته است، باید در هر مسیری که گام بر میداریم پیشرو باشیم و ثابت کنیم مسیر اشتباهی را انتخاب نکرده ایم، نکته جالب اینجاست که خود فیس بوک هم خودش را به PHP محدود نکرده و از چند پلتفرم برنامه نویسی دیگر مانند جاوا و RoR نیز بهره برده است.

2.       تبلیغات هوشمند:

تیلیغات هوشمند

این یکی چیز تازه ای نیست، تبلیغات هوشمند تبلیغاتی است که بسته به سلایق و علایق کاربر مشاهده کننده متفاوت است. همچنین این تیلیغات می تواند بسته به موقعیت فیزیکی افراد متفاوت باشد. به عنوان مثال تبلیغ یک رستوران نزدیک از طریق sms با استفاده از GPS و GIS. اما چیزی که مد نظر ماست تیلیغات هوشمند اینترنتی است. اولین بار گوگل تبلیغات هدفمند و هوشمند را در فهرست نتایج جستجویش تعبیه کرد و همان زمان ثابت کرد دوره تبلیغات گسترده اما بی هدف گذشته است. اما تبلیغات هوشمند در فیس بوک نمود بیشتری دارد، به راستی چه وسایتی به اندازه فیس بوک از علایق، استعدادها، ارتباطات و آرزوهای ما با خبر است؟ به جرات می توان گفت هیچ کس، حتی گوگل هم اندازه فیس بوک کاربرانش را نمی شناسد. این ویژگی، پتانسیل عظیمی برای درآمدزایی فیس بوک فراهم کرده که فیس بوک هم دست رد به آن نزده است و به خوبی از آن جهت کسب درآمد بهره برده است. تبلیغات فیس بوک هم مانند گوگل توی ذوق نمی زند، به کاربر احترام می گذارد، طوری که شاید اصلا متوجه تبلیغات در فیس بوک نشده باشید.

اما این تبلیغات هوشمند در ابران مهچور مانده است. صرف نظر از اینکه ما هرگز وبسایتی مانند فیس بوک نداشته ایم و نخواهیم داشت. اما این دلیل موجهی برای بی توجهی به آن نیست. سیستم تیلیغات کلیکی که به نظر من فوق العاده ضعیف و ناکارآمد است در ایران بخش اعظم چرخه تبلیغات را میگرداند. سیستمی که مطلقا هوشمند نیست و کارایی لازم را ندارد. وبسایت هایی هم که شخصا تبلیغ میگیرند صرفا گرفتن تبلیغ و درآمدزایی برایشان مطرح است، ای گونه است که بسیاری از سایتهای بعضا بزرگ ایران چرخه مالی مناسبی ندارند و کم کم زیر بار هزینه ها خم می شوند.

3.       نه فقط Copy / Paste ! فیس بوک یک فعالیت دانشجویی پویا بوده است:

فیس بوک در سال 2004

صفحه نخست فیس بوک در سال 2004 که در آن سالها با نام The Facebook فعالیت می کرد

مجله تایم

صفحه نخست تایم - انتخاب زاکربرگ به عنوان شخصیت سال 2010

با این یکی تقریبا تمام دانشجویان درد آشنا هستند. واقعا مشکل کلانی است. اینکه دانشجویان ما ایده ای ندارند و یا اگر دارند به مرحله عمل نمیرسد. اما بارها ثابت شده است ایده های زمان دانشجویی در صورتی که به خوبی پرورش یابند، با پشتکار همراه شوند و مورد حمایت قرار گیرند می توانند جریان ساز باشند. اتفاقی که برای جوان اول این روزهای وب، مارک زاکربرگ افتاد و توانست با اجرایی کردن ایده دوران دانشحویی اش، به جایگاه دست نیافتی امروزش برسد. شک نکنید که زاکربرگ هم روز اول اندازه ما پول و سرمایه داشته اما پشتکارش خیلی بیشتر از ما بوده است.

4.       سرمایه گذاری:

سرمایه گذاری

تمام فیس بوک متعلق به مارک زاکربرگ نیست! بله، او در سال دوم فعالیت اش توانست سرمایه گذار برای وبسایت اش جذب کند. چیزی که در ایران بیشتر شبیه شوخی است. یعنی اصولا هیچ سرمایه داری دور و بر وب پیدایش نمی شود. اصلا کسی شناختی روی وب به عنوان یک صنعت درآمدزا ندارد، اکثر مردم صرفا به چشم تفریح به وب می نگرند و خلاصه مطلب کسی ما وب بازها را جدی نمی گیرد.

زاکربرگ در چند مرحله سرمایه های کلانی جذب فیس بوک نمود، مایکروسافت چندصد میلیون دلار در فیس بوک سرمایه گذاری کرده است و اخیراً چند کنسرسیوم روسی نیز در فیس بوک سرمایه گذاری کرده اند. فیس بوک در سال دوم فعالیت اش 12 میلیون دلار سرمایه جذب نمود. آیا امروز کسی در موقعیتی مشابه 12 میلیون تومان سرمایه گذاری می کند؟؟؟

5.       چند رسانه ای، ویژگی وب امروز:

چند رسانه ای

به نظر نگارنده از مهم ترین عوامل موفقیت و اقبال عمومی به فیس بوک  پشتیبانی کامل از ویژگیهای چند رسانه ای است. در هیچ شبکه اجتماعی تا این حد به عکس و ویدیو اهمیت داده نشده است. Application های بسیاری در آن قرار داده شده و بازیهای محبوبی در آن قرار دارد. بسیاری از کاربران روزانه تنها و تنها جهت مشاهده مطالب چند رسانه ای به فیس بوک سر میزنند. البته این مورد مستلزم زیرساخت های قوی اینترنت است. در دنیای امروز نباید از رسانه های جدید غافل شد.

6.       وب 2:

وب 2

اظهر من الشمس است که اگر به سمت وب 2 حرکت نکنیم محکوم به شکست هستیم. آیینه تمام نمای وب2، فیس بوک است. تمام مطالب فیس بوک را کاربرانش انتشار می دهند، حتی Application هایش را نیز کاربران می سازند. وب سایتی که در انتشار مطالب متکی به مدیران و نویسندگان اختصاصی اش باشد نباید انتظار موفقیت داشته باشد.

7.       فیس بوک نمی ایستد!

ایمیل فیس بوک

فیس بوک به موفقیت های امروزش قانع نیست، بر عکس خیلی هم خوش اشتهاست، به تازگی برنامه های جدید فیس بوک خبر از راه اندازی سرویس ایمیل اش می دهد. فیس بوک می خواهد عرصه را برای Gmail و Yahoo! Mail هم تنگ کند. همچنین زمزمه هایی در مورد عرضه گوشی موبایل فیس بوک و یا عرضه پلتفرم فیس بوک برای گوشی های موبایل به گوش میرسد. به نظر می آید که فیس بوک در تجربه عرصه های جدید جا پای گوگل خواهد گذاشت، باید دید این بلند پروازی های فیس بوک مانند گوگل جواب می دهد یا خیر؟



موضوعات مرتبط: علمی
[ دوشنبه هشتم فروردین 1390 ] [ 12:15 ] [ لیلا ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ ما خوش آمدین
لینک های مفید
امکانات وب